Psychológia predaja nehnuteľností         "Ako získať emócie kupujúceho na svoju stranu (a predať tak rýchlejšie, za najvyššiu možnú trhovú cenu)"

24.12.2024
"Ak by racionálne uvažovanie zohrávalo pri kúpe (nie len) nehnuteľností široký význam, celý multimiliardový reklamný priemyselný moloch, by stratil svoje opodstatnenie a miesto vo svete obchodu a peňazí."

Čo je to "to", čo Váš kupujúci chce a za čo je ochotný zaplatiť?

Kupujúci si nekupuje len dom alebo byt v podobe zoskupení stavebného materiálu ako tehly či betóny– kupuje si pocit domova, miesto, kde bude tráviť čas so svojou rodinou. Pri kúpe pozemku či holodomu si kupuje svoje sny a vízie, kde bude tvoriť svoje nové spomienky. Práve preto je emocionálne spojenie s nehnuteľnosťou kľúčové. Každý špičkový maklér Vám z vlastnej praxe potvrdí, že sa sa už stretol s nehnuteľnosťou s vynikajúcimi technickými parametrami, dispozíciu, lokalitou i správne nastavenou cenou, pokiaľ si v nej kupujúci nedokáže predstaviť svoj život, pravdepodobne sa pre kúpu nerozhodne. Emócie sú tým neviditeľným ťahúňom, ktoré dokážu ovplyvniť jeho rozhodovanie na veľmi hlbokej úrovni za vedomím, raciom  a mysľou.

Koncept "psychológie predaja nehnuteľností" sa zaoberá tým, ako využiť emocionálne faktory na nepriame a nenásilné, predsa aktívne presvedčenie kupujúceho( nie je to agresívny predajný nástroj, je však o to účinnejší). Tento prístup zahŕňa nielen

  • vytváranie príjemného vizuálneho dojmu, ale aj
  • zapojenie všetkých zmyslov kupujúceho,
  • využívanie príbehov spojených s nehnuteľnosťou a
  • empatickú komunikáciu

Dnes už skutočne nestačí iba vymenovať technické parametre nehnuteľnosti ako je rozloha, počet izieb alebo lokalita, ako to vidíme stále pri drvivej väčšine (šokujúco) realitných inzercií "maklérov", ktorí sa akosi pozabudli v divokých 90-tych či na prelome milénia. Kupujúci ( a samozrejme aj majiteľ nehnuteľnosti- maklérov klient, ktorý Vám jej predaj zverí) očakáva omnoho viac – chce vidieť, ako môže daný priestor zapadnúť do jeho života a naplniť jeho konkrétne potreby či sny.( a predávajúci očakáva, že z jeho nehnuteľnosti vytvoríte takýto predajný artikel, ktorý je viac ako len akýsi produkt, ale je viac zážitkom)

Preto je dôležité, aby predajca nehnuteľnosti pochopil, ČO je ten svätý grál, ten Faktor "X",  ktorý motivuje kupujúceho pri jeho rozhodnutí.

"Psychológia predaja nehnuteľností umožňuje vytvoriť emocionálne prepojenie, vďaka ktorému si kupujúci dokáže predstaviť nehnuteľnosť ako "svoje nové doma", na ktoré je patrične hrdý a do ktorého sa rád vracia. Alebo " svoju novú podnikateľskú víziu", ktorú táto nehnuteľnosť pri správnom cielení, komunikácii a prezentácii, naplní. Tento prístup mnohonásobne zvyšuje šance na úspešný predaj, pretože kupujúci sa rozhodne nielen na základe faktov, ale aj pocitov, ktoré v ňom daná nehnuteľnosť vyvolá"

1. Význam emócií pri predaji nehnuteľností

Premýšľali ste niekedy nad tým, prečo práve EMÓCIE zohrávajú kľúčovú úlohu pri rozhodovaní kupujúceho? 

Odpoveď je skrytá pod povrchovom ľudského vedomia. Ovplyvňujú totiž jeho vnímanie spojenú s hĺbkovou pamäťou, často na úrovni DNA, hodnotenie a tým aj samotné finálne rozhodovanie. Keď človek prechádza procesom kúpy nehnuteľnosti, málokedy ide len o racionálnu analýzu faktov ako je cena, lokalita a technické parametre, pretože je vysoko pravdepodobné, že tie isté alebo podobné parametre môže mať aj ďalších 10 nehnuteľností v danej kategórii, ktoré sú práve na trhu.

Rozhodujúcu váhu má preto pocit, ktorý v ňom daná nehnuteľnosť vyvoláva. Napríklad, ak si dokáže predstaviť, ako by tam trávil čas so svojou rodinou, alebo ak cíti bezpečie a pohodlie v danej oblasti, jeho podprahová emocionálna odozva ho môže viesť k pozitívnemu rozhodnutiu.

! Emócie tiež dokážu zmierniť pochybnosti a podporiť kupujúceho v tom, aby si Vašu nehnuteľnosť nakoniec vybral. Ak sa kupujúcemu podarí vytvoriť emocionálne spojenie s daným priestorom – napríklad vďaka príjemnej atmosfére, svetlu, vôni alebo estetike interiéru – jeho rozhodovanie bude oveľa intuitívnejšie a prirodzenejšie.

Prečo ľudia kupujú nehnuteľnosti nie rozumom, ale predovšetkým srdcom?

Nehnuteľnosť je často najväčšia investícia v živote bežného aj menej ordinérneho človeka, a preto musí spĺňať nielen praktické požiadavky, ale aj vytvárať správny emocionálny dojem, aby naplnil súkromné, podnikateľské či investorské očakávania kupujúceho. Ľudia chcú cítiť, že nehnuteľnosť odráža ich hodnoty, životný štýl a potreby.

Rozhodovanie "srdcom" a inštinktom ( u podnikateľov a investorov) je preto prirodzenou súčasťou procesu – je to to, čo robí priestor výnimočným či osobným. Tieto pocity sú často rozhodujúcim faktorom, ktorý nakoniec presvedčí kupujúceho, aby urobil konečný a zásadný krok.


Z praxe mám tiež jeden kuriózny prípad. Existujú totiž medzi nami aj ľudia, ktorí presvedčili samých seba, že iba RACIO je to jediné správne a smerodajné pri kúpe (aj) nehnuteľností. Pánovi, volajme ho pán Novák, ktorý sa chcel stať malým investorom a síce mal na účte v danom čase, dostatočné prostriedky na to, aby nehnuteľnosti skupoval, chodil podľa vlastných slov na jednu obhliadku za druhou (sama som ho mala 4xkrat za 1 rok aj 3 mesiace!!!) a hoci vedel čo chce ( pôvodný stav, ktorý by zrekonštruoval a následne predal so ziskom- bežný jednoduchý obchodný koncept), sám seba vždy presvedčil o chybách na týchto bytoch a aj napriek zákonitým nízkym cenám tohto typu nehnuteľností. Nikdy sa pre kúpu nerozhodol v ten správny čas. Osobne som nadobudla presvedčenie, že išlo z jeho strany o racionálnu (opäť RACIO) taktiku VYČKÁVANIA a následného tlaku na cenu. Pán Novák však zabudol, že dobrý maklér tú nehnuteľnosť odprezentuje a zmarketuje spôsobom, aby bol záujem široký a nikdy nestavia len na jednu kartu. Jeho peniaze strácali na hodnote na účte a vždy keď  sa vôbec odhodlal rezervovať byt, nehnuteľnosť už bola dávno ( 2 mesiace po  jeho obhliadke(!!!) rezervovaná/predaná a on už len ostával opakovane s dlhým nosom. Trh s realitami medzičasom zosilnel a jeho peniaze na účte strácali rapídne tak na hodnote, že by už mal problém v danom čase a priestore s kúpou za zamýšľanú cenu. Jednoducho potlačil svoje inštinkty investora( ak ich vôbec niekedy mal) a jeho RACIO vyhodnotilo situáciu nesprávne vďaka fokusu na malichernosti. Pán Novák sa obral o zaujímavé investorské príležitosti a možnosti ešte zaujímavejšieho neskoršieho zisku.

2. Prvý dojem je rozhodujúci

Vizuálny dojem a celková atmosféra nehnuteľnosti sú jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvňujú prvotné vnímanie kupujúceho. Prvý dojem často rozhoduje o tom, či si kupujúci vytvorí pozitívne alebo negatívne pocity voči nehnuteľnosti.

A/ Ak priestor pôsobí atraktívne, svetlo a príjemne, vyvoláva to u kupujúceho podvedomú túžbu stráviť tam viac času a bližšie si predstaviť svoj život v tejto nehnuteľnosti.

B/ Naopak, ak je priestor tmavý, stiesnený, neudržiavaný alebo neosobný, môže to spôsobiť pocit nepohodlia alebo nezáujmu. Kupujúci často reaguje emocionálne už v priebehu prvých niekoľkých sekúnd a tieto pocity môžu ovplyvniť celé jeho rozhodovanie.

Atmosféra je preto kľúčová. Osvetlenie, farebná schéma, dekorácie a pocit priestoru by mali byť navrhnuté tak, aby napomáhali vytvoriť pocit pohodlia, harmónie a možnosti realizovať vlastnú predstavu o domove.

Dôležitosť čistoty, poriadku a estetického vzhľadu
Čistota a poriadok sú základnými predpokladmi na to, aby sa kupujúci cítil v priestore dobre. Neporiadok, prach alebo zanedbanie ako fľaky na stenách, nebodaj strope, dokážu veľmi rýchlo odvrátiť pozornosť kupujúceho od pozitívnych aspektov nehnuteľnosti na potenciálne chyby a problémy ( napr. problém so statikou, zatekaním od susedov či strechy, plesne ai) . Naopak, upravený a čistý priestor pôsobí nielen esteticky lepšie, ale zároveň vytvára pocit, že o nehnuteľnosť bolo dobre postarané.

Estetický vzhľad dodáva priestoru atraktivitu a pomáha kupujúcemu predstaviť si, ako by mohol priestor vyzerať, keby sa stal jeho domovom. Jednoduché úpravy, ako napríklad neutrálne farby na stenách, minimalistická dekorácia alebo správne usporiadanie nábytku, môžu výrazne zvýšiť vnímanú hodnotu nehnuteľnosti.

Čistota, poriadok a estetika nie sú len praktickými krokmi, ale dôležitými nástrojmi, ktoré pomáhajú kupujúcemu cítiť sa príjemne a prijímať pozitívne rozhodnutia. Vizuálna príťažlivosť v kombinácii s upraveným prostredím dokáže premeniť bežný priestor na "domov, po ktorom túžia".

"Teraz si zahráme hru. Predstavte si, že ste v pozícii kupujúceho. Dohodnete si obhliadku na Vašej nehnuteľnosti. Máte očakávania, veď predsa, ide o veľký životný krok a obrovské množstvo peňazí,  často v podobe dlhoročného záväzku banke. Kam pustíte tie peniaze? Do nehnuteľnosti, kde sú farebné steny, halda osobných vecí a zbytočností, "vôňa/pach" iného človeka, nebodaj zvieratka? Budete si vedieť za tú pol hodinu/hodinu vytvoriť puto s niečím, kde odvšadiaľ vyskakuje život niekoho iného? Rozlúčite sa a dohodnete si ďalšie obhliadky na byte, kde vojdete, privíta Vás milý profesionálny maklér, hudba, občerstvenie, prospekty o nehnuteľnosti a predovšetkým byt/dom, ktorý je profesionálne pripravený na PREDAJ . Ešte váhate? Prax hovorí, že je rozhodnuté "

3. Práca s interiérom- profesionálna VIZUÁLNA príprava nehnuteľnosti na PREDAJ

Počuli ste o HOMESTAGINGU?

Nie?  Je to TOP  predajný realitný nástroj, ktorý Vám pomôže prispôsobiť interiér tak, aby sa potenciálny záujemca cítil po prekročení jej prahu ako DOMA. A presne o túto emóciu nám ide!

Home staging je technika a nástroj, ktorá pomáha upraviť a prispôsobiť interiér nehnuteľnosti tak, aby čo najviac oslovil potenciálnych kupujúcich. Ide o vytvorenie príjemného a atraktívneho prostredia, ktoré kupujúcemu umožní predstaviť si, ako by sa daný priestor mohol stať jeho domovom. Správne pripravený interiér zdôrazňuje prednosti nehnuteľnosti, eliminuje rušivé prvky a vyvoláva pozitívne emócie.

Farby, osvetlenie a dekorácie sú kľúčové prvky, ktoré formujú atmosféru nehnuteľnosti a ovplyvňujú, ako sa v nej kupujúci cíti.

A/ Farby: Neutrálne a svetlé farby, ako biela, béžová alebo svetlosivá, vytvárajú pocit priestrannosti, čistoty a sviežosti. Tieto odtiene umožňujú kupujúcemu lepšie si predstaviť ako by si prispôsobil priestor podľa svojho vkusu. Jemné farebné akcenty, napríklad vo forme dekorácií alebo textílií, dokážu priestor oživiť bez toho, aby pôsobil rušivo.

  • B/ Osvetlenie: Správne osvetlenie má obrovský vplyv na atmosféru. Prirodzené svetlo je ideálne na zdôraznenie priestoru a jeho pozitívnych stránok. V prípade nedostatku denného svetla je dôležité použiť teplé a rozptýlené umelé svetlo, ktoré vytvorí príjemný pocit. Kombinácia stropného osvetlenia, stolových lámp a náladového- ambientného svetla dokáže pridať priestoru hĺbku a útulnosť.
  • C/ Dekorácie: Jemné a vkusné dekorácie, ako vázy, obrazy, textílie alebo rastliny, dodávajú priestoru osobitosť a atraktivitu. Pri výbere dekorácií je však potrebné dávať pozor, aby boli jednoduché a univerzálne, pretože cieľom je zaujať čo najširšie publikum.

Farby, osvetlenie a dekorácie dokážu premeniť obyčajný priestor na miesto, ktoré pôsobí útulne, prívetivo a atraktívne. Tieto prvky sú nevyhnutné na vytváranie emocionálneho spojenia medzi kupujúcim a nehnuteľnosťou.

4. Využitie príbehu pri predaji nehnuteľnosti:

Ako dokáže silný príbeh nehnuteľnosti a profesionálny copywriting vytvoriť emocionálne spojenie

Príbeh nehnuteľnosti dokáže premeniť obyčajný dom alebo byt na výnimočné miesto, ktoré má dušu a charakter. Keď kupujúci počuje príbeh spojený s nehnuteľnosťou, môže si vytvoriť emocionálne spojenie, ktoré ho motivuje k rozhodnutiu o kúpe. Ľudia sú prirodzene náchylní reagovať na príbehy, pretože vyvolávajú emócie, zvyšujú záujem a pomáhajú im predstaviť si, ako by mohol byť priestor súčasťou ich vlastného života.

Silný príbeh môže zahŕňať históriu nehnuteľnosti, zaujímavé udalosti alebo spomienky predchádzajúcich majiteľov, prípadne predstavu, ako by mohol nový majiteľ tento priestor využiť. Ak napríklad predajca dokáže opísať, ako rodina strávila krásne večery na terase, alebo ako bola kuchyňa srdcom ich domova, kupujúci sa ľahšie stotožní s priestorom a začne si ho predstavovať ako svoj vlastný domov. Príde Vám to ako z iného sveta? 😊)) Nuž, výsledky a spätná väzba na obhliadkach od záujemcov hovoria sami za seba. Poďme si však spoločne ukázať niekoľko príkladov pre jednoduchšiu predstavu.


PRAKTICKÉ TIPY efektívneho storytellingu:


A/ História a autentickosť:

  • "Tento dom postavil pred 25 rokmi mladý architekt pre svoju rodinu, a každá izba odráža jeho lásku k detailom. Pôvodné drevené trámy a krb, ktorý dodnes slúži, vytvárajú jedinečnú atmosféru, ktorú nenájdete nikde inde."
    Tento príbeh vyzdvihuje jedinečnosť nehnuteľnosti a dodáva jej hodnotu spojenú s históriou.

B/ Rodinné spomienky:

  • "V tejto obývačke sa každý rok zdobil s deťmi vianočný stromček a cez veľké okná sledovali prvý sneh. Tento priestor bol vždy plný smiechu a radosti a veríme, že ďalšia rodina tu zažije rovnako krásne momenty."
    Tento príbeh vytvára emocionálnu väzbu tým, že zdôrazňuje rodinnú pohodu a príjemnú atmosféru.

C/ Príbeh o lokalite a komunite:

  • "Táto ulica je výnimočná – každý víkend sa tu susedia stretávajú na spoločných grilovačkách a deti sa spolu hrajú na bezpečnom dvore. Lokalita ponúka nielen pokoj, ale aj príjemnú komunitu, ktorá vás privíta s otvorenou náručou."
    Tento príbeh zdôrazňuje výhody lokality a pocit spolupatričnosti.

D/ Budúce možnosti:

  • "Predstavte si, ako v tejto záhrade pestujete vlastnú zeleninu alebo ako pozývate priateľov na večerné posedenia pri grile. Tento priestor ponúka nekonečné možnosti pre vás a vašu rodinu."
    Tento príbeh pomáha kupujúcemu predstaviť si svoj život v nehnuteľnosti a emocionálne sa s ňou stotožniť.

Správny copywriting tvorí skvelý kokteil výstupu s jemnými atribútmi "Storytellingu", Technických parametrov nehnuteľnosti, Tipov od skúseného makléra, presného zacielenia na vymedzené cieľové skupiny ( nebudete 1+kk byt predsa cieliť na rodiny s deťmi) a nenásilnej výzvy na akciu, vytvára pri predaji nehnuteľností významnú pridanú hodnotu – pomáha kupujúcemu vidieť viac než len steny a zariadenie. Umožňuje mu cítiť, že tento priestor je niečím výnimočný a že by mohol byť ideálnym miestom na nový začiatok jeho vlastného príbehu.

5. Zapojenie zmyslov

Senzorické vnemy, ako vône, zvuky, alebo iné podnety, majú obrovský vplyv na emócie človeka. Pri predaji nehnuteľností dokážu vytvoriť atmosféru, ktorá kupujúceho emocionálne osloví, spríjemní mu zážitok z prehliadky a podporí vznik pozitívneho vzťahu k priestoru. Nepodceňujte to.

A/ Vône sú napríklad silne prepojené s pamäťou a emóciami – príjemná vôňa dokáže vyvolať pocity pohodlia, bezpečia či radosti.

B/ Podobne zvuky, ako jemná hudba alebo upokojujúce prírodné efekty (napríklad šumenie vody či lesa), dokážu zmierniť stres, povzbudiť náladu a vytvoriť harmonickú atmosféru. Kupujúci má potom väčšiu tendenciu cítiť sa v priestore "ako doma". Senzorické vnemy tak dokážu premeniť obyčajný priestor na miesto plné pozitívnych dojmov, ktoré rozhodovanie kupujúceho podporia.

PRAKTICKÉ TIPY Ako vytvoriť príjemné prostredie pomocou hudby, sviečok alebo vône čerstvo upečeného chleba
Pri vytváraní príjemného prostredia je dôležité zapojiť viacero zmyslov kupujúceho, aby sa cítil vítaný a uvoľnený. Nasledujúce tipy môžu pomôcť pri príprave nehnuteľnosti na prehliadku:

1. Vône:

  • Vôňa čerstvo upečeného chleba alebo koláčov na chalupe, rodinnom dome– Ide o klasický predajný nástroj, ktorý vyvoláva pocity domova, pohodlia a tepla. Kupujúci si priestor automaticky spojí s príjemnými rodinnými momentmi.
  • Použitie jemných aróma sviečok alebo difuzérov – Vône ako levanduľa, vanilka, citrus alebo čerstvé kvety dokážu pôsobiť relaxačne a osviežujúco. Dôležité je, aby vôňa nebola príliš intenzívna alebo umelá, aby nepôsobila rušivo.

2. Zvuky:

  • Jemná hudba na pozadí – Napríklad klasická hudba, jazz, akustické melódie alebo jemné zvuky prírody (šumenie dažďa, spev vtákov) dokážu vytvoriť pokojnú a príjemnú atmosféru. Zvuky by mali byť neutrálne a slúžiť iba ako podmaz, aby nenarúšali komunikáciu ani neodvádzali pozornosť.
  • Ticho a pokoj – Ak sa nehnuteľnosť nachádza v tichej oblasti, je dôležité zdôrazniť tento aspekt. Napríklad vypnutím hlučných spotrebičov alebo zabezpečením nerušeného prostredia. Ak sa nehnuteľnosť, naopak, nachádza na rušnej ulici, určite je vítané mať okná zatvorené pri príchode záujemcov na obhliadku.

3. Osobitné detaily:

  • Sviečky a mäkké osvetlenie – Sviečky dokážu vytvoriť romantickú a útulnú atmosféru. Mäkké a teplé osvetlenie zároveň podporuje pocit pohodlia a domova.
  • Čerstvé kvety – Kvety nielenže krásne voňajú, ale dodávajú priestoru aj estetickú príťažlivosť a energiu.

Tieto senzorické detaily dokážu výrazne ovplyvniť emocionálne vnímanie priestoru. Kupujúci si nevšíma len vizuálny vzhľad, ale aj celkový pocit, ktorý z nehnuteľnosti má. Príjemné prostredie mu umožní cítiť sa uvoľnene, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že si dokáže predstaviť, ako by sa v danom priestore cítil dlhodobo.

6. Prezentácia exteriéru a okolia

Prvý dojem z okolia nehnuteľnosti je rovnako dôležitý ako samotný interiér. Kupujúci si často vytvára názor na nehnuteľnosť ešte predtým, než vstúpi dovnútra. Upravené a príjemné okolie dokáže upútať pozornosť, vyvolať pozitívne emócie a navodiť pocit starostlivosti o nehnuteľnosť.

Tipy, ako zlepšiť prvý dojem:

A/ Čistota a poriadok: Okolie nehnuteľnosti by malo byť čisté, bez neporiadku, odpadkov alebo poškodených prvkov. Čistý chodník, vchod a príjazdová cesta dokážu zlepšiť vizuálny dojem.

B/ Dobre riešený vstup: Vchodové dvere a veranda by mali byť upravené, možno oživené kvetmi v kvetináčoch alebo novou rohožkou. Malé detaily dokážu urobiť veľký rozdiel.

C/ Osvetlenie: Exteriérové osvetlenie, ktoré zvýrazní chodníky, vchod alebo záhradu, nielenže zvyšuje bezpečnosť, ale zároveň vytvára príjemnú atmosféru, najmä pri večerných obhliadkach.


Význam zelene, fasády a udržiavaného exteriéru
1. Zeleň:
Zeleň má veľký vplyv na prvý dojem, pretože prináša pocit života, estetiky a harmónie.

  • Upravený trávnik, kvitnúce kvety a zdravé stromy dodávajú priestoru prirodzenú krásu.
  • Ak je záhrada dobre udržiavaná, vyvoláva dojem starostlivosti a dáva kupujúcemu pocit, že o nehnuteľnosť bolo pravidelne postarané.
  • Jednoduché úpravy, ako odstránenie buriny, doplnenie kvetinových záhonov alebo vysadenie kríkov, môžu výrazne zlepšiť vizuálny efekt.

2. Fasáda:
Fasáda je prvým vizuálnym kontaktom, ktorý kupujúci vidí. Ak je fasáda zanedbaná, môže to znížiť hodnotu nehnuteľnosti v očiach kupujúceho.

  • Čistá a opravená fasáda pôsobí reprezentatívne. Ak je to potrebné, môže pomôcť aj jej nový náter.
  • Prvky, ako opravené okná, nové okenné rámy alebo čerstvo natreté okenné parapety, dokážu celkový vzhľad fasády výrazne zlepšiť.

3. Udržiavaný exteriér:

  • Opravené ploty, brány a chodníky prispievajú k dojmu bezpečnosti a starostlivosti.
  • Zároveň je dôležité zbaviť sa akýchkoľvek rušivých prvkov, ako napríklad starých náradí, poškodených záhradných doplnkov alebo zničených častí stavby.

Upravené okolie nehnuteľnosti vytvára pozitívny prvý dojem, ktorý môže hrať kľúčovú rolu pri rozhodovaní kupujúceho. Zeleň, čistá fasáda a starostlivý exteriér ukazujú, že nehnuteľnosť je nielen krásna, ale aj pravidelne udržiavaná, čo zvyšuje jej hodnotu a atraktivitu.

7. Empatia a komunikácia s kupujúcim

Pochopenie potrieb a emócií potenciálneho kupujúceho je kľúčové, pretože rozhodovanie o kúpe nehnuteľnosti  je len z 20% racionálnym procesom, ale zahŕňa aj silnú emocionálnu zložku. Každý kupujúci má svoje špecifické požiadavky, sny a očakávania, ktoré chce naplniť. Niektorí túžia po priestrannej záhrade pre svoju rodinu, iní hľadajú moderný mestský byt alebo tiché miesto na oddych.




Ak predajca dokáže pochopiť tieto potreby, môže lepšie prispôsobiť prezentáciu nehnuteľnosti tak, aby vyvolala čo najpozitívnejší dojem. Navyše, schopnosť vnímať emócie kupujúceho pomáha vybudovať vzájomnú dôveru a ukázať, že predajca berie jeho záujmy vážne. Takéto prepojenie môže byť rozhodujúce pri vytváraní emocionálneho spojenia medzi kupujúcim a nehnuteľnosťou.

PRAKTICKÉ TIPY- Ako správna komunikácia a prístup môžu ovplyvniť rozhodnutie kupujúceho


Správna komunikácia a empatický prístup sú zásadné pri vedení potenciálneho kupujúceho procesom obhliadky a rozhodovania. Ako predávajúci by mal byť nielen profesionálny, ale aj priateľský, ústretový a schopný reagovať na otázky alebo obavy kupujúceho. Je nutné sa vyhýbať podliezavosti, chladnej rezervovanosti, ale aj príliš žoviálnemu správaniu.

Kľúčové aspekty efektívnej komunikácie

A/ Počúvanie a empatia:
Aktívne počúvanie umožňuje pochopiť, čo kupujúci hľadá a pomáha mu cítiť sa vypočutý a rešpektovaný. Pochopenie jeho potrieb dáva príležitosť prezentovať nehnuteľnosť spôsobom, ktorý ju lepšie adresuje- cieli vhodnejšie/špecifickejšie.

B/ Položenie správnych otázok:
Napríklad: "Ako si predstavujete svoj ideálny domov?" alebo "Aké sú vaše priority pri výbere nehnuteľnosti?" Tieto otázky pomáhajú kupujúcemu lepšie definovať svoje potreby a zároveň ukazujú, že predajca má úprimný záujem.

C/ Prezentácia výhod nehnuteľnosti:
Predajca by mal zdôrazniť prednosti nehnuteľnosti spôsobom, ktorý priamo súvisí s potrebami kupujúceho. Ak napríklad vie, že kupujúci má rodinu, môže poukázať na bezpečnú záhradu alebo blízkosť škôl.

D/ Vytváranie pocitu pohody:
Pri obhliadke by mal predajca vytvoriť príjemnú a uvoľnenú atmosféru, aby sa kupujúci cítil "ako doma". Pomôže to zmierniť prípadný stres a podporiť pozitívne vnímanie priestoru.

E/ Transparentnosť a úprimnosť:
Ak predajca otvorene komunikuje o všetkých aspektoch nehnuteľnosti, vrátane prípadných nedostatkov, ukazuje tým dôveryhodnosť a posilňuje dôveru kupujúceho.

Správna komunikácia, vhodne zvolený tón hlasu, primeranosť reakcií a ich frekvencia a empatický prístup nielenže pomáhajú kupujúcemu pri rozhodovaní, ale zároveň zvyšujú šance na úspešné uzatvorenie obchodu. Kupujúci, ktorý cíti, že jeho potreby a emócie boli pochopené a rešpektované, bude mať oveľa väčšiu tendenciu rozhodnúť sa pre kúpu.


Máte ŤAH NA BRÁNKU? 

Ako psychológia rozhodovania ovplyvňuje motiváciu konať rýchlo

Psychológia rozhodovania hrá významnú úlohu v tom, ako a kedy sa ľudia rozhodujú konať. Pri predaji nehnuteľností môže byť kupujúci často nerozhodný alebo náchylný odkladať svoje rozhodnutie. Správne použitie psychologických princípov však dokáže motivovať kupujúceho, aby konal rýchlo.

A/ Jedným z dôvodov je strach zo straty (tzv. fear of missing out). Kupujúci si uvedomuje, že ak váha príliš dlho, môže prísť o príležitosť kúpiť nehnuteľnosť, ktorá ho oslovila.

B/ Rovnako významný je aj vplyv sociálneho dôkazu – ak kupujúci vidí, že o nehnuteľnosť prejavilo záujem viacero ľudí, je pravdepodobnejšie, že sa rozhodne konať rýchlo, aby "predbehol" konkurenciu.

C/ Emócie zohrávajú dôležitú úlohu – ak nehnuteľnosť vyvoláva pozitívne pocity a kupujúci si ju dokáže predstaviť ako svoj domov, je väčšia šanca, že bude konať bez dlhého váhania.

Kombinácia emócií a správneho nastavenia rozhodovacích podmienok môže výrazne urýchliť proces kúpy.

Použitie techník + PRAKTICKÉ TIPY, ako je obmedzená dostupnosť alebo zvýraznenie pozitívnych zmien v okolí

1. Technika obmedzenej dostupnosti:

  • Predstavuje jeden z najsilnejších psychologických nástrojov. Keď kupujúci vie, že nehnuteľnosť je "obmedzený zdroj", napríklad že je o ňu veľký záujem, alebo že je na trhu len na krátky čas, zvyšuje to jej atraktivitu.

Príklad: "O obhliadku tejto nehnuteľnosti prejavili záujem už dvaja ďalší potenciálni kupujúci, takže ak vás oslovila, odporúčam konať čím skôr." Tento prístup zvyšuje pocit naliehavosti a motiváciu konať rýchlejšie. Samozrejme je nutné ho zreálniť obhliadkovým dňom, kde si ideálne záujemci "podajú kľučky" od dverí nehnuteľnosti. POZOR! Je to zložitá technika, ktorú je nutné vedieť profesionálne použiť, aby nevyznela nedôveryhodne a klamlivo. Pri amatérsko prístupe, vyznieva minimálne úsmevne.

2. Zvýraznenia pozitívnych zmien v okolí:

  • Upozorňovanie na pozitívny vývoj v lokalite môže motivovať kupujúceho konať skôr, než sa ceny zvýšia alebo sa nehnuteľnosť stane ešte atraktívnejšou pre ďalších záujemcov.

Príklad: "V blízkej budúcnosti sa má v tejto oblasti otvárať moderné nákupné centrum a nové školy, čo výrazne zvýši hodnotu nehnuteľností v okolí." Kupujúci môže nadobudnúť pocit, že okamžitým nákupom získa výhodu pred ostatnými.

3. Časovo obmedzené ponuky a benefity:

  • Poskytnutie špeciálnych podmienok alebo bonusov na obmedzený čas môže výrazne podporiť rýchle rozhodovanie.

Príklad: "Ak podpíšete zmluvu do konca mesiaca, môžete získať zľavu alebo zahrnutie niektorého vybavenia do ceny."

Správnym využitím týchto techník je možné nielen zvýšiť motiváciu kupujúceho konať rýchlejšie, ale aj zdôrazniť hodnotu, ktorú daná nehnuteľnosť ponúka. V kombinácii so starostlivo pripravenou prezentáciou a emocionálnym prepojením s kupujúcim tieto metódy podporujú úspešný a rýchly predaj.


Teraz si otvorte jeden z predajných realitných portálov nehnuteľností a pozrite si koľko predajcov maklérov či samopredajcov využíva špičkové technicky predaja nehnuteľnosti?
Na niekoľko zavolajte a zistíte, že sa z nich (aj vďaka pasívnemu prístupu stali doslova z nehnuteľností "ležiaci" alebo ryby, ktoré už smrdia. Teraz si predstavte, že je to Vaša nehnuteľnosť, ktorú potrebujete predať čo najrýchlejšie, za čo najvyššiu možnú cenu.
Desivé, že?

Realitný trh podlieha každým rokom turbulentným zmenám. Týmto zmenám je potrebné prispôsobiť aj marketingové a predajné stratégie. Dokážete si preto predstaviť, aké markantné rozdiely zaznamenáme pri pohľade na predajný inzerát, pri ktorom máte pocit, že je z roku 2010, len tá cena Vás vtiahne do aktuálnosti.

Predaj je z 80% psychológia, zvyšok obchod. Nepodceňujme preto detailný prístup a špičkové realitné služby, ktoré Vás v konečnom dôsledku nič nestoja, nakoľko ich financuje Realitná kancelária od A-Z. Budete aj v časoch recesie veľmi pozitívne prekvapený.


Referencie

Profesionalita, nadmieru dobrá komunikácia, kreativita pri prezentácii nehnuteľnosti (homestaging), veľké množstvo prehliadok + aktívny aj empatický prístup maklérky. Ďakujeme s predajom nehnuteľnosti v dobe, ktorá starým nehnuteľnostiam vôbec nepriala!

Eva Filová ArtD. a súrodenci

Bratislava

Diana helped us to buy the House, first house (I mean not a flat) in our life. Happened so that as foreigners it was not very clear and understandable what is ok or what not, but Diana made us to believe and solved all questions we had. Very honest, quick, timely manner service! If ones I will need to buy or sell property I will do it only with Her! Thank you very much for everything and we always be glad to see you in our Home for cup of coffee of glass of wine!

Nina Krupytska & Viktor Kryvoviaz

Veľké Dvorníky

Veľké ďakujem pani Decsiovej! Presne vedela nastaviť stratégiu pri predaji bytu,vedela sa postaviť pred prekážky a vzoprieť sa.Bola vždy ochotná pomôcť, poradiť, pripraviť, včas reagovať. Napriek tomu, že ma čas tlačil, mala veľké odhodlanie byt predať, čo sa jej aj pomerne rýchlo podarilo. Je odborníčka v tom čo robí a skutočná profesionálka! Pani Decsiovú môžem len odporúčať. Úplna spokojnosť.

Zuzka a Michal Kanis

Senec


Som Vám kedykoľvek k dispozícii pomôcť pri profesionálnom a dôstojnom predaji aj Vašej nehnuteľnosti



Teším sa na stretnutie s vami a prípadnú spoluprácu

Mgr. Diana Decsiová

IČO 56428413

DIČ 2122303029

+421 918 770 466

decsiova@archeus.sk

Realitné CAFÉ